In deze post vind je 5 tips die helpen bij het herstellen van je lichaam.

5 tips om je lichaam sneller te herstellen

Voldoende recuperatie tussen de trainingen is net zo belangrijk als de trainingen zelf. Het is van groot belang dat we ons lichaam de kans geven om te herstellen van intensieve trainingen of trainingsweken. De volgende tips helpen om je lichaam te doen herstellen. 

  1. Crocodile Breathing:
    De crocodile breath is een ademhalingstechniek die afkomstig is uit Yoga.
    De focus ligt op de activatie van je diafragma. Tijdens deze oefening adem je rustig een 4 tot 6-tal seconden in via de neus en rustig terug uit. Tijdens het inademen verwijdt je buik. M.a.w. je voelt je buik zwellen. Pas deze techniek een 10-tal minuten per dag toe. Je parasympatisch zenuwstelsel zal op deze manier actiever worden. Hierdoor zal je lichaam minder stresshormonen uitscheiden en zal je herstel bevorderen.
  2. Blauwe bessen:
    Eet blauwe bessen om je herstel te versnellen. Blauwe bessen zitten vol met antioxidanten. Deze gaan de ontsteking tegen en helpen om afvalproducten, die geproduceerd worden door intense training, af te voeren.
  3. Vitamine C:
    Drink vitamine C na de training. Vitamine C helpt om de cortisol productie (een katabool, afbrekend hormoon) dat vrijgegeven wordt tijdens de training te verlagen.
  4. Temperatuurwisselingen:
    Neem na de training een koude douche, gevolgd door een warme. Wissel regelmatig af om je bloedsomloop te stimuleren. Dit helpt om je herstel te bevorderen. Je bloedvaten zullen tijdens blootstelling aan het koude water vernauwen. Na het koude water neem je onmiddellijk warm water waardoor je bloedvaten verwijden en je doorbloeding bevordert. Afvalstoffen zullen sneller worden afgevoerd en de ontstekingsreactie zal verminderen.
  5. Eet voldoende:
    Na een training is het aangewezen om binnen het uur kwalitatief goede/gezonde voeding te eten. Je spiercellen zijn vermoeid en je energiereserves zijn uitgeput. Zorg dat je deze terug aanvult met gezonde voeding. Eet proteïnerijk. Vis, mager vlees, groenten, gedroogde noten zijn voorbeelden van hoge kwaliteitsvoeding.

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin